Vijf CO2 reductie roadmaps voor Coca-Cola UK

Find out more
greentech island

TransitionHero ondersteunt Coca-Cola Europacific Partners GB, de grootste Coca-Cola bottelaar, bij hun streven om CO2-neutraal te zijn in 2040. Daarvoor zijn in vijf Engelse productielocaties studies verricht en roadmaps gemaakt om de CO2-uitstoot te verminderen. Sam Jones is hoofd Klimaat en duurzaamheid van Coca-Cola Europacific Partners’ GB, en nauw betrokken bij het project. Hij vertelt over de samenwerking met TransitionHERO.

Om te beginnen: Coca-Cola Europacific Partners’ zet flinke stappen op weg naar minder CO2-uitstoot, kun je daar iets meer over vertellen?

“Klopt. In 2040 wil Coca-Cola Europacific Partners CO2-neutraal zijn. Als tussenstap willen we onze CO2-uitstoot in 2030 met 30% naar beneden brengen ten opzichte van 2019. Dat zijn duidelijke doelen voor ons, die steeds meer geïntegreerd raken in ons bedrijf. Onze CFO stelt de duurzaamheidsdoelen inmiddels gelijk aan onze financiële targets. Met andere woorden: er valt niet over te onderhandelen. Dat geeft aan wat het belang is van CO2-reductie voor het bedrijf.”

TransitionHero heeft voor vijf van de Coca-Cola Europacific Partners’ productielocaties in Engeland een roadmap gemaakt om de CO2 doelen van 2030 en 2040 te halen. Ben je tevreden over het resultaat?

“Daar kan ik volmondig ja op zeggen. Voor alle productielocaties afzonderlijk is een duidelijke roadmap gemaakt waarmee me we onze doelen kunnen behalen of zelfs overtreffen. Ik denk dat het grootste compliment kwam van onze CFO, die na het lezen van het rapport zei: “We steken veel geld in adviesbureaus, die vervolgens komen met rapporten die vaak onder in een la belanden. Aan dit rapport hebben we relatief weinig geld uitgegeven, maar de informatie die er in staat hebben we écht nodig. En het is ook nog eens volkomen helder gepresenteerd.” Wat veel mensen bij Coca-Cola Europacific Partners daarnaast heeft verbaasd, is de sterke business case. Met op de lange termijn rendement. Zulke cijfers helpen om de mindset van mensen te veranderen, want er bestaat toch nog veel scepsis over verduurzamen. Dat het te veel geld zou kosten bijvoorbeeld. Jullie studie laat zien dat verantwoord én rendabel produceren wel degelijk samen kan gaan.”

En nu, wat zijn de volgende stappen, en welke uitdagingen liggen daarbij in het verschiet?

Eigenlijk gaan we gewoon direct door. Met verdiepende studies die jullie nu uitvoeren in de twee grootste Engelse Coca-Cola Europacific Partners’ productielocaties, Wakefield en Sidcup. Met die studies willen we toewerken naar implementatie van de techniek. Een van de grootste operaties daarbij draait om de. Het meest ideale scenario is om in alle vijf de productielocaties de techniek in te bouwen die nodig is, en door jullie is geadviseerd in de roadmaps. Een grote uitdaging gaat ruimte zijn. In de wat kleinere productielocaties is er (nog) niet genoeg plek om de noodzakelijke techniek in te bouwen. Het zijn vrij compacte productielocaties. Ook downtime speelt een rol. We kunnen het ons niet veroorloven om onze processen te lang stil te leggen. Daar denken we samen goed over na.”

Het verduurzamen van jullie productielocaties in Engeland is een belangrijke factor bij het halen van de duurzaamheidsdoelen. Waarom de keuze voor TransitionHERO om jullie hierin te ondersteunen?

“Twee redenen hadden we daarvoor. We waren erg tevreden over het werk dat TransitionHero heeft verricht voor de Coca-Cola Europacific Partners’ productielocatie in Dongen. De studie en de roadmap voor het CO2-neutraal maken van de fabriek daar was van hoge kwaliteit. Ook kregen we veel positieve feedback over de manier waarop jullie werken. Kundig, nuchter en betrokken. Professioneel op een no-nonsense, non-corporate-manier. Ik zie dat ook terug. Jullie komen op bezoek, bekijken de productielocaties, steken veel tijd in het opbouwen van persoonlijke relaties en doen dat op een prettige manier. Die informele bedrijfscultuur sluit erg aan bij hoe we zelf te werk gaan.”

Je bent hoofd duurzaamheid bij Coca- Cola Europacific Partners GB, dan moet je zelf iets hebben met het onderwerp. Hoe is dat zo ontstaan?

Dat is vroeg begonnen. Toen ik een jaar of 11 was, hadden we een project op school waarbij we een onderwerp moesten bespreken. Mocht over van alles gaan. Mijn project ging over Tsjaad, een land in Centraal Noord-Afrika met slechte leefomstandigheden. Er was oorlog, armoede, geen prettig land om te wonen. De meeste van mijn klasgenoten schreven iets over hun favoriete voetbalteam, of hun huisdier. Mijn project week dus nogal af, haha. Maar het geeft aan: van jongs af aan was ik bezig met de wereld en dat daarin ongelijkheid bestaat. Dat er landen zijn met problemen, waar de leefomstandigheden van mensen veel lastiger zijn dan bij ons. En ik had al vroeg de wil om daar iets aan te doen. En dat is nog steeds zo. Ik hou van het gevecht, van de uitdaging om de wereld beter achter te laten, voor iedereen. Mijn eigen waarden kan ik nu perfect uitdragen bij een groot internationaal bedrijf. Want met Coca-Cola Europacific Partners kunnen en moeten we het verschil maken. En TransitionHERO is daarbij de ideale partner.”

“TransitionHero laat bij Coca-Cola Europacific Partners zien dat verantwoord én rendabel produceren samen kan gaan”
Sam Jones Head of Climate and Sustainability at Coca-Cola Europacific Partners GB

Explore more cases